Waarom een externe vertrouwenspersoon?
In Nederland krijgt een op de vijf werknemers te maken met een of andere vorm van pesten. Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot een slechte werksfeer, onvoldoende functioneren, conflicten, ziekteverzuim of personeelsverloop. Ook onveilige omstandigheden die worden veroorzaakt door anderen, bijvoorbeeld klanten, cliënten, e.d., kunnen leiden tot wat hierboven staat. Wanneer je verzekerd wilt zijn van een ervaren en deskundige aanpak of wanneer je bedrijf klein is en iedereen elkaar kent dan is het nodig een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Externe vertrouwenspersonen hebben geen binding met een organisatie waardoor ze zorgvuldigheid, objectiviteit en vertrouwelijkheid kunnen bieden. En dat is nodig want het gaat bij meldingen vaak om ingewikkelde conflicten en tegenstrijdige belangen. Vaak bevinden medewerkers zich in kwetsbare situaties en soms staan reputaties en loopbanen op het spel.
De volgende vraag laat zien hoe moeilijk het kan zijn om een vertrouwenspersoon en zeker een externe vertrouwenspersoon te benaderen. En toch kan het de makkelijkste weg naar een oplossing voor alle partijen zijn.
Waarom zou je een vertrouwenspersoon benaderen?
Omdat ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden kan leiden tot veel stress, gezondheidsklachten en verzuim. Bovendien blijf je anoniem als je contact opneemt met een vertrouwenspersoon! Alleen als jij akkoord gaat, neemt de vertrouwenspersoon contact op met de werkgever. Bij situaties die geen interne aanleiding hebben, zie je vaak dat een vertrouwenspersoon voor dat moment en voor die gelegenheid de meest aangewezen persoon is. Hij of zij is professioneel opgeleid, een medewerker kan zijn of haar hart luchten zonder dat het meteen tot complexe situaties in een organisatie leidt en hij of zij blijft desgewenst anoniem!